Skip to content

Törött redőnylécakasztó (féder) cseréje

    Olykor előfordul, hogy a redőnypalástot a hengerrel összekötő akasztó (féder-nek vagy feltolásgátlónak is szokták nevezni) fülrésze, amit be kell akasztani a hengeren lévő kivágásokba, eltörik és a redőnylécek annyira ferdén állnak, hogy nem vagy csak nehezen lehet a redőnyt felhúzni vagy leereszteni.

    Ilyenkor a redőnytok felől szokatlan zaj is halható, mert a redőny mozgatásakor a törött akasztó hozzáér a körülötte lévő redőnyalkatrészekhez, ami hangot ad.
    A hibás alkatrész cseréjéhez legjobb ha szakembert hívnak, de ha a redőnylécakasztó cseréjét valaki házilagosan kívánja elvégezni, akkor a sikeres cseréhez ezzel az ismertetővel próbálunk segítséget nyújtani.

    Alábbiakban a modern belső tokos redőnyöknél jelentkező akasztótörések megszüntetését, azaz az akasztók (féderek) cseréjének menetét ismertetjük.

    Különböző méretű és típusú redőnylécakasztók
    Különböző méretű és típusú redőnylécakasztók

     

    Melyik redőnylécakasztó a megfelelő?

    Első lépésként meg kell nézni, hogy milyen típusú, illetve méretű redőnylécakasztók vannak a redőnytokba beszerelve, és ennek ismeretébe ugyanolyan méretű és típusú fédereket be kell szerezni.
    Nagyon fontos, hogy kizárólag teljesen megegyező méretű és típusú akasztókkal szabad a redőnytokban lévő akasztókat kicserélni, valamint az is fontos, hogy ne csak a sérült féderek legyenek lecserélve hanem az összes, mert a még épnek látszó a fokozott terheléstől elgyengülhetett és előbb vagy utóbb ez törhet el!

    Hogy miért lényeges hogy a féderek típusa és a hossza megegyezzen az eredetivel?
    Azért, mert ha nem egyezőek, akkor a gurtnis mozgatású redőnynél előfordulhat, hogy a redőnypalást felső részén lévő redőnylécek nem záródnak rendesen és lukacsos marad a redőnypalást felső része, míg a motoros redőnyöknél újabb nem kívánt problémákat vagy akár hibákat is eredményezhet.

    Motoros redőnyök esetén sokkal veszélyesebb ha más méretű és típusú redőnylécakasztókkal lennének lecserélve az eredetiek, mert a redőnymotor végállása az eredetileg beszerelt féderekhez lett beállítva és ha rövidebb vagy hosszabb az akasztó, akkor azt a motor nem érzékeli és az eredeti végállásoknál megállva az alábbi hibákat okozhatja.

    Felhúzásnál vagy nem fogja teljesen felhúzni a palástot és az lejjebb lóg mint előzőleg, vagy kihúzza a redőnyléceket a redőnysínből és behúzza a redőnytokba. A következő leengedéskor, mivel a palást nincs a sínben, a redőnypalást nem tud a leereszkedni, hanem a redőnytokban forogva a redőnypalást összeroncsolódna és a féderek újra eltörhetnének.
    Ha pedig az akasztócserét követően a redőnypalástot először lefelé engednék, akkor vagy nem ereszkedne le kellő mértékbe és lyukacsos maradna a palást felső része vagy hosszabb akasztó esetén a palást az ideális helyére kerülne de a motor tovább forogva roncsolhatná a palást tetején lévő redőnyléceket, valamint eltörhetné a redőnylécakasztókat.

    Ha valamiért nem lehet beszerezni az eredeti féderekkel megegyező típusút és méretűt, akkor mindenképpen szükséges a redőnymotor végállásait újra beállítani amit viszont csak szakemberrel ajánlott elvégeztetni!

    A redőnylécakasztó cseréjének menete

    A hiba elhárításának kezdeteként a belső tokos redőny lakás felé néző tokjának szerviznyílásfedelét le kell venni és ha még a redőnypalást nincs teljesen leeresztve, akkor ezt meg kell tenni, majd a fémhengerből ki kell akasztani a még kapcsolódó fédert (fédereket).

    Ezt követően a palást legalsó tagjánál fogva a palástot annyira fel kell tolni, hogy a legfelső redőnyléc kilógjon a redőnytokból, majd az akasztók helyét megjegyezve oldalra le kell húzni a redőnylécről az összes akasztót és az újakat ezek helyére kell tenni és a fémhengerbe be kell akasztani.
    Ezzel elméletben kész is lenne az akasztócsere, de mielőtt a redőnytok szerviznyílásának tetejét visszaraknák a helyére érdemes kipróbálni, hogy a redőny hiba nélkül működik e.

    Motoros redőnyök esetén a kipróbálást nagyon nagy figyelemmel és óvatosan szabad csak elvégezni, mert ha a redőnypalást (alul és felül is) a megfelelő helyre ért, de netán a motor nem állna le, tovább forogna, akkor azt azonnal le kell kapcsolni és a redőny végállásait szakemberrel be kell állíttatni!

     

    Végezetül meg kell említeni, hogy tulajdonképp mindegyik redőnytípusnál így vagy nagyon hasonlóan kell elvégezni a redőnylécakasztó (féder) cseréjét, de az emeleten lévő külső tokos vagy vakolható tokos redőnyöknél a  csere nagyon balesetveszélyes, ezért semmiképp ne próbálkozzon vele, a féderek cseréjét bízza szakemberre!

     

     

    Ha szeretné a redőnyjavítást megrendelni, akkor a 06-30-924-5323 mobilszámon vagy a Kapcsolat
    oldalon, illetve az info@szaboredony.hu e-mailen várjuk jelentkezését.

     

     

     

    Magyar Árnyékolástechnikai Vállalkozások Egyesülete

    Szabó Árnyékolástechnika Budapest a Magyar Árnyékolástechnikai Vállalkozások Egyesületének
    alapító tagja, több mint 30 éve a lakosság megbízható partnere!

    Call Now Button